diumenge, 7 de febrer del 2010

Estratègies comercials i programari

No vull deixar de portar un dels comentaris que he rebut arran de la presentació del Bloc:

Pel que fa al tema d'aquest primer contacte, la tecnologia sovint es pot considerar una arma. Potser no malèvola però sí intimidadora. Només cal veure el debat generat per la presentació pública de la nova joguina d'Apple: l'iPad. Aquest dispositiu, com els seus predecessors iPod i iPhone, obre un munt d'oportunitats que a la vegada poden restringir-ne el seu ús.
Els detractors el rebutgen per no assolir els objectius tan esperats en temes d'usabilitat, compatibilitat i rigor tecnològic. No obstant, Apple es defensa argumentant que l'aparell proporciona tot un ventall de noves experiències i una nova manera de gaudir de la informàtica. Però no podem oblidar que són els genis de Cupertino al capdavall qui, com a creadors visionaris, posen les normes. A mode d'exemple: l'iPad i companyia (entenem els dispositius mòbils) no suporten el plug-in Flash d'Adobe i per tant molts dels serveis webs creats amb aquesta empresa no són accessibles i, ni tan sols, visibles. Quin és el motiu? Podria ser degut a dificultats contractuals entre ambdues companyies però la causa més factible es deuria a la gran quantitat d'errors que causa l'esmentat plug-in en la plataforma Mac. Per aquest motiu, Apple hauria decidit prescindir de la tecnologia creada per Adobe i donar suport als nous llenguatges emergents, com ara el novedós HTML5 capaç de reproduir vídeo sense ser ben bé Flash (condicions tecnològiques massa complicades per resumir aquí).
El fet és que les novetats tecnològiques obliguen a l'extinció o a la renovació. Cosa que Apple sap fer massa bé, obligant a canviar de tan en tan la nostra visió de la tecnologia.


Una bona observació que també ha comentat al seu Bloc l’Enrique Dans. Ens trobem en una qüestió recorrent en la lluita pel mercat entre empreses que venen maquinari (Apple), programari (Micosoft, Adobe) i ara, accés a continguts (Google). L’usuari és aliè a les estratègies de posicionament al mercat entre les grans corporacions, tot i que és el principal afectat per aquests moviments.

Al juliol de 2008 vaig tractar la qüestió en un article a la revista GREMI (Els mitjans informàtics i la producció en comunicació gràfica, pàg. 26 i 27) i alertava sobre el monopoli de facto que en l’àmbit del disseny gràfic tenia Adobe.

El futur passa per donar confiança al programari lliure i mentrestant, en ser conscients de que la tecnologia ens ajuda en el desenvolupament de la nostra activitat (i molt) però que l’actiu principal continua sent el coneixement i l’experiència del professional ben format i independent.

Gràcies pel comentari, Joel.


aaa

Cap comentari :

Publica un comentari a l'entrada